تبلیغات
گروه دزفول - خبرهای دزفول - درباره دزفول - عکس دزفول - dezful - dezful news - چغامیش دزفول ، نخستین مرکز خط و کتاب در ایران

 

میعادگاه همه ایرانیان استانی شدن دزفول دزفول در دیگر سایت ها خبرهایی از دزفول مقالات درباره دزفول عکس های دزفول عضویت در گروه دزفول دزفول شناسی

آخرین مطالب گروه دزفول
آخرین مطالب گروه دزفول

 ◊سومین نسخه از نرم افزار محرم دزفول منتشر شد

بیشه عباس آباد شهرستان دزفول

گزارش تصویری مراسم نیمه شعبان

سفر به آبشار شوی دزفول ؛ بزرگترین آبشار خاورمیانه

گزارش تصویری مراسم اربعین حسینی شهرستان دزفول

تهیه و تولید اولین مجموعه ی نرم افزاری محرم دزفول به پایان رسید

گزارش تصویری شام غریبان در حسینیه ثارالله شهرستان دزفول

گزارش تصویری شب پنجم محرم در حسینیه ثارالله شهرستان دزفول

همایش شیرخوارگان در رثای حضرت علی اصغر (ع)

گزارش تصویری شب اول محرم در حسینیه ثارالله شهرستان دزفول

عکسی از آسیاب های تاریخی دزفول

پیر بانگ گو شهرستان دزفول ؛ میهمانی سخاوتمندانه ی طبیعت

اوقات شرعی در ماه مبارک رمضان به افق شهرستان دزفول

گزارش تصویری از برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان در شهرستان دزفول

عکس های دیدنی از شب های دزفول

بهره برداری از نخستین پارک آبی طبیعی کشور در دزفول

تصاویر زیبایی از دره انار

بقعه پیر بانگ گو شهرستان دزفول

سفری خاطره انگیز به شهر دزفول

بقعه متبرکه عباسعلی در قلب دزفول

روستاى لیوس دزفول ، شاهکاری سنگی از دل تاریخ

ارائه سی دی ” محرم در دزفول ” برای اولین بار در دزفول

تصاویری از برگزاری مراسم عزاداری روز اول محرم

مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه روز دهم

معرفی هیئت رزمندگان و عاشقان ثارالله شهرستان دزفول

گزارش تصویری از مجتمع فرهنگی سینمایی شهرستان دزفول

گزارش تصویری و عكس های زیبا از یادمان شهدای گمنام شهرستان دزفول

مجتمع فرهنگی دزفول - شكوه معماری و نماد زیبایی از هویت و معماری شهر دزفول

عكس زیبا از میدان شیخ انصاری دزفول

فرهنگسرای دزفول ؛ صمیمیت معماری ایرانی در جشن نور و رنگ و آجر

عضویت در گروه دزفول

برای تشكیل بزرگترین جامعه اینترنتی مردم دزفول و طرح استانی شدن دزفول عضو شوید :
 

گروه دزفول - بزرگترین جامعه اینترنتی مردم دزفول Dezful group

 


برای عضویت و همكاری ایمیل خود را وارد كنید:

نظر سنجی
چقدر با گروه دزفول آشنایی دارید ؟





 

تبلیغات
جستجو در وب

گروه دزفول

برای حمایت از شهر دزفول ، استانی شدن دزفول و گروه مردمی دزفول لوگو را در سایت و وبلاگ خود قرار دهید :


آمار سایت

 آمار بازدیدها:
 
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :


 اطلاعات سایت :

كل مطالب :

كل نظرات :

  
 




چغامیش دزفول ، نخستین مرکز خط و کتاب در ایران
چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده است.
در پناه کوه زاگرس و حاشیه شمالی شوش تپه های میان رودخانه دز و کارون از یک تپه بزرگ و نسبتاً مرتفع و چند تپه کوچک تشکیل شده اند. این تپه ها روزگاری پوشیده از کوزه شکسته های فراوانی بود که پس از نخستین مطالعه و بررسی روشن شد از عهد پیش از خط باقی مانده اند.
این منطقه در جلگه ای که آبادی های شاه آباد در شمال، شلگهی در غرب، کهنک در شمال شرقی و دولتی و جلیعه در جنوب آن واقع اند و در میان دشتی وسیع و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول قرار دارد. چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده است.
در پناه کوه زاگرس و حاشیه شمالی شوش تپه های میان رودخانه دز و کارون از یک تپه بزرگ و نسبتاً مرتفع و چند تپه کوچک تشکیل شده اند. این تپه ها روزگاری پوشیده از کوزه شکسته های فراوانی بود که پس از نخستین مطالعه و بررسی روشن شد از عهد پیش از خط باقی مانده اند.
این منطقه در جلگه ای که آبادی های شاه آباد در شمال، شلگهی در غرب، کهنک در شمال شرقی و دولتی و جلیعه در جنوب آن واقع اند و در میان دشتی وسیع و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول قرار دارد.
چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می رسد. چغامیش را باید نخستین مرکز در ایران دانست که خط و کتاب، اول بار در آنجا ظاهر شده است. امتیاز حفاری این تپه را هیأت مشترک باستان شناسان اعزامی از دانشگاه کالیفرنیا و مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به سرپرستی پروفسور پینهاوس دولوگاز به نام مؤسسه اورینال از ایران درخواست کرد. پس از وی دکتر هلن کانتور در سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۶ میلادی کاوش کرد. این دانشمندان ۴ بار و به تناوب در تپه های چغامیش به کاوش های باستان شناسی پرداختند. در میان اشیای مکشوفه، قدیمی ترین و جالب ترین سند دریانوردی را که به نوشته آنها ریشه فرهنگی آن به ۶ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد کشف کرده و به جهانیان عرضه داشته اند. این مهر گلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان می دهد.
در این کشتی یک سردار پیروز ایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته و اسیران زانوزده در جلوی او دیده می شوند همچنین در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده می شوند. نقش های برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانروایی ایشان برهفت دریاست. اما در ارتباط با سند دریایی ایرانیان که در چغامیش کشف شده باید گفت برخی از گویاترین کشفیات در چغامیش اثر مهرهای استوانه ای است. این مهر ها قطعات سنگی بودند که روی آنها تصاویری حک شده بود که با این وسیله روی ظروف و غیره علامت گذاری می کردند.
یکی از این مهر ها پادشاهی را نشان می دهد که از جنگ برمی گردد که در قایقی نشسته و عده ای اسیر دست بسته در جلوی پاهای او افتاده اند. در یک دست فرمانده، گرز و در دست دیگرش ریسمانی است که با آن اسیران را نگاه داشته است. در این کشتی تصویر دریانوردی به چشم می خورد که یکی از آنها روی دماغه کشتی نشسته و شیئی شبیه علامت یا پرچمی را در دست دارد.
به اعتقاد پروفسور دولوگاز این تصویر نمایشگر یک جنگ دریایی است که به احتمال زیاد در رودخانه های داخلی روی داده. چند لوح گلی نیز با اشکالی از نقطه و خط فشرده کشف شده و عقیده بر این است که اینها تنها سیستم اعداد بود که به احتمال قوی برای مقاصد حسابداری به کار می رفته است. اما مشاهده گاو لوح روی این نقش گلی که یکی از جاشوها به مراقبت از آن می پردازد حاکی از آن است که فرمانده کشتی از راه دوری برمی گردد و نیز رسم همراه بردن حیوانات زنده در کشتی ها از زمان های گذشته میان دریانوردان ایرانی خلیج فارس معمول بوده است.
در میان چیزهای فراوان و مختلف دوران پیش از خط آنچه از همه پرمعناتر بود و ما را بهتر به چگونگی آن دوران آگاه کرد اثر مهرهای استوانه ای روی گل نرم بود. صحنه ها و موضوع هایی که صدها اثر مهر یافته شده در چغامیش را نشان می دهند بسیار تنوع دارد. در این نقش ها جانور، آدم و دیو هر کدام به فعالیتی سرگرم هستند و ساده ترین این طرح ها که تنها جانوران و گیاهان را نشان داده از هنر پیشرفته حکاکی روی سنگ حکایت می کند. حالت های اصلی جانوران با برجستگی های دقیق تجسم یافته است. اگر هنرمندان به طور کلی از واقعیت الهام می گرفته اند اسیر اوهام نمی شده اند. موجودات غیرواقعی مانند بز کوهی دوسر یا شیری که مانند آدم زانو زده آزادانه با دنیای واقعی درآمیخته است.
در آنها صحنه های فعالیت انسانی با واقع بینی ترسیم شده است. از جمله در آنها مردانی دیده می شوند که بز و گوسفندی را راهنمایی می کنند، قسمت های خالی صحنه عموماً با ظرف هایی پر شده که ظاهراً شبانان و ماست بندان به کار می برده اند، روی دو قطعه گل که اثر یک مهر منعکس است ۲ زن دیده می شود، یکی سمت راست نشسته نخ می ریسد و دیگری مشکی دو دهانه را می زند.
بخش بزرگی از مهرهای چغامیش موضوع های نظامی را نشان می دهد. روی دیگر نمونه هایی از جنگ ها دیده شده است. روی یک اثر مهر چهره بزرگ تیراندازی دیده می شود که تجهیزات وی جزو به جزو پیداست. این صحنه که تا به امروز در هیچ کجا مانند ندارد گروهی مرد را نشان می دهد که با گام های فشرده راه می روند، گویا یک واحد نظامی آزموده و با انضباط است. همچنین در این تپه تعداد زیادی الواح گلی (شمارشی) و قطعات و ظروف و کاسه های سفالی مشهور به «لبه واریخته» که از سفالینه های شاخص دوره آغاز کتابت است به دست آمده است؛ سفال هایی که سخت صیقل یافته و اغلب این سفال ها با موضوع هایی نقاشی شده که به طرز شگفت انگیزی به نسبت آن زمان پیشرفته بوده است. سفال های دوران های بعدی با نقش های هندسی تزئین شده که تَنگ هم و با موتیف های مخصوص قلم خورده است.
مقدار زیادی سفال به ابعاد و شکل های مختلف از آنجا بیرون آمده است. از قوطی کوچک آرایشی گرفته تا خم های بزرگ ثابت که برای انبار کردن آذوقه به کار می رفته است که همه منعکس کننده شغل های اهالی و کارهای مربوط به محله های مختلف شهر است وچند شیئی کیشی که نشانه هایی از زندگانی مذهبی است.
چغامیش به شماره ۴۸۷ در سال ۱۳۴۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و نام یکی از بخش های سه گانه شهرستان دزفول به مرکزیت شهرک دولتی است. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش چغامیش شهرستان دزفول در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸ هزار و ۳۶۸ نفر بوده است.